خاویار یک غذای لذیذ دریایی و پرخاصیت برای تمام افراد و مخصوصاً کودکان است. خواص خاویار برای کودکان، به دلیل مقادیر زیاد مواد معدنی و ویتامین‌های آن شناخته شده است. این مادۀ غذایی ارزشمند، برای رشد و سلامت کودکان و حتی نوزادان مفید بوده و مصرف به اندازه و مداوم آن، تاثیر خارق‌العاده‌ای بر سلامت جسمانی و ذهنی کودک دارد.

اما مصرف چه میزان خاویار برای کودکان مناسب است و چگونه می‌توان آن‌ها را به خوردن خاویار عادت داد؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا با خاویار و تاثیر آن بر سلامت جسمانی کودکان، بیشتر آشنا شوید.

فواید و خواص خاویار برای کودکان

توجه به تغذیۀ سالم کودکان بسیار اهمیت دارد. انتخاب مواد خوراکی باارزش در یک رژیم غذایی درست، برای رشد در دوران کودکی، بلوغ و پیشگیری از بیماری‌ها در بزرگسالی، تأثیرگذار است. بر کسی پوشیده نیست که خاویار، ارزش غذایی بالایی دارد و به همین دلیل، غذای مناسبی برای کودکان در حال رشد محسوب می‌شود.

بیشتر فواید خاویار برای سلامت کودکان به دلیل برخورداری از مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا 3، انواع ویتامین‌ها، پروتئین، مواد معدنی مانند سلنیوم، کلسیم، آهن و بسیاری از ویتامین‌های دیگر است. خاویار به عنوان یک محصول بی‌نظیر، مقادیر قابل توجهی از انواع ویتامین‌های گروه B دارد.

ویتامین D موجود در این خوراکی نیز برای برای رشد مغز نوزادان و کودکان ضروری است. چربی مفید امگا 3، به وفور در خاویار یافت شده و سلامت سیستم ایمنی بدن کودکان و حتی بزرگسالان را تأمین می‌کند. خاویار همچنین سرشار از پروتئین‌ قابل هضم و اسید آمینه‌های ضروری برای بدن کودکان است. مصرف پروتئین در سنین پایین، به رشد بهتر عضلات کمک می‌کند.

از مهمترین مواد معدنی موجود در خاویار نیز می‌توان به کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم و سلنیوم اشاره کرد که در کنار ویتامین‌های دیگر، به رشد بدن کمک می‌کنند. از جمله خواص خاویار برای کودکان، کلسیم موجود در آن است که به ساخت استخوان‌های قوی کمک کرده و از طرفی دیگر، موجب عملکرد بهینۀ قلب، سیستم عصبی و ماهیچه‌ها می‌شود. منیزیم موجود در خاویار نیز در کودکان، برای رفع مشکلات بی‌خوابی مزمن، بهبود خلق و خو و رشد ماهیچه‌ها ضروری است.

خاویار به دلیل داشتن پتاسیم، موجب تعادل آب در بدن، افزایش قدرت عضلانی و کاهش اضطراب می‌شود. سلنیوم و ویتامین E نیز به عنوان یک آنتی اکسیدان و مادۀ معدنی مهم، ممکن است به کاهش خطرات بیماری قلبی و سرطان و تقویت سیستم ایمنی در کودکان کمک کنند.

بنابراین با وجود این مواد مغذی فراوان، نمی‌توان تاثیر خاویار را بر رشد کودکان را نادیده گرفت!

تاثیر مصرف خاویار بر سلامت کودکان

همانطور که گفته شد، خاویار منبع با ارزشی از مواد مغذی و ضروری برای رشد کودکان بوده و به عنوان یکی از ارزشمندترین منابع امگا 3 شناخته می‌شود. امگا 3 موجود در خاویار، به دو شکل EPA و DHA یافت می‌شود که بیشترین تأثیر مثبت را بر سلامتی کودک دارند و از ایجاد بیماری‌های قلبی و سرطان در بزرگسالی، پیشگیری می‌کنند.

امگا 3 همچنین باعث رشد بهتر مغز و سیستم عصبی، تنظیم سیستم ایمنی، مدیریت التهاب و کاهش استرس مزمن در کودکان می‌شود. خاویار به عنوان یک بمب ویتامینی شناخته شده و منبعی عالی برای غنی‌سازی غذای کودک با اسیدهای آمینۀ فراوان، آهن، منیزیم، پروتئین، فسفر و کلسیم است.

از جمله مهم‌ترین خواص خاویار برای کودکان، وجود ویتامین دی و کلسیم در این خوراکی است که برای رشد استخوان‌ها، دندان و پیشگیری از راشیتیسم نیز ضرورت دارند. از طرفی، ویتامین D در رشد سلول‌های جدید، سنتز پروتئین‌ها و تشکیل غشای سلولی نیز نقش بسزایی ایفا می‌کند. ویتامین A موجود در خاویار به بینایی و سلامت چشم کمک کرده و عملکرد سیستم ایمنی را نیز بهبود می‌بخشد.

خاویار سرشار از ویتامین B12 است. این ویتامین برای عملکرد طبیعی بدن کودک، اهمیت زیادی دارد. ویتامین B12 با توسعۀ پروتئین، گلبول‌های قرمز خون و سلول‌های عصبی، به رفع خستگی و ضعف کمک می‌کند. همچنین می‌تواند در تجزیۀ چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها و جلوگیری از چاقی بیش از انداره موثر باشد. این ویتامین موجود در خاویار، برای مبارزه با آسم در کودکان نیز مفید گزارش شده است.

وجود ویتامین‌های B1، B2، B5، B6 و B9، از دیگر خواص خاویار برای کودکان هستند. این گروه ویتامینی در فرآیندهای متابولیکی بدن نقش دارند و با بهبود عملکرد اندام‌ها و سیستم‌های بدن، تاثیری مثبت بر فعالیت ذهنی، متابولیسم قند و دفع سموم دارند.

آهن موجود در خاویار به طور مستقیم در سلامت سیستم ایمنی تأثیرگذار بوده و در بسیاری از فرآیندهای حیاتی دیگر مانند تنفس، متابولیسم انرژی، سنتز DNA و پروتئین، واکنش‌های ردوکس در بافت‌ها و سیستم گردش خون نقش دارد.

اگر کودک شما علاقه‌ای به لبنیات نداشته یا به آن حساسیت دارد، خاویار می‌تواند کلسیم مورد نیاز بدن کودک را فراهم کند. وجود کلسیم برای سلامت و رشد مناسب استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان بسیار مهم است. به طور کلی فواید خاویار برای سلامت کودکان را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • پیشگیری از آترواسکلروز؛
  • تقویت‌کنندۀ سیستم ایمنی بدن کودک؛
  • پیشگیری و درمان راشیتیسم (نرمی استخوان) که در برخی کودکان شایع است؛
  • خواص خاویار بر پوست که شامل درمان یا پیشگیری از بیماری‌های پوستی؛
  • بهبود سلامت مفاصل و ساختار اسکلتی بدن کودک؛
  • بهبود عملکردهای بینایی در کودکان؛
  • حفظ عملکرد بهتر سیستم عصبی و مغز.

میزان مجاز مصرف خاویار برای کودکان

تاثیر خاویار بر رشد کودکان اثبات شده است و می‌تواند به عنوان یک مکمل سالم برای رژیم غذایی آن‌ها در نظر گرفته شود. اما بهتر است برای مصرف خاویار در کودکان، موارد زیر را نیز در نظر داشته باشید:

  1. مصرف بیش از حد یک مادۀ خوراکی، همیشه اثرات خوبی نخواهد داشت. برای همین در مصرف خاویار، به ویژه برای کودکان، باید کمی دقت کرد. مصرف بیش از اندازۀ این خوراکی می‌تواند منجر به افزایش تری گلیسیرید و کلسترول شود؛
  2. توصیه می‌شود خاویار را از سنین بالاتر از دو سال وارد برنامۀ غذایی کودک کنید. مصرف آن بیش از هفته‌ای دوبار نیز توصیه نمی‌شود. همچنین در سنین پایین، خاویار را در مقادیر کم (در حد چند دانه خاویار) به رژیم غذایی اضافه کنید.
  3. اگرچه خاویار به خودی خود یک آلرژی‌زا نیست، اما برخی از مواد نگهدارندۀ آن ممکن است در بعضی کودکان باعث واکنش های آلرژیک شود. بنابراین زمانی که کودک شما اولین بار خاویار مصرف کرد، مطمئن شوید که هیچ گونه علائم آلرژیک نشان نمی‌دهد.

هنگام خرید خاویار، اطلاعات محتویات محصول را بخوانید و به دنبال خاویار بدون مواد نگهدارنده و کم‌نمک (خاویار مالوسول) برای کودکان خود باشید. در این صورت است که از حداکثر فواید خاویار برای کودکان بهره می‌برید.

بهترین روش سرو خاویار مطابق با ذائقه کودکان

معمولاً خاویار را به عنوان یک غذای جداگانه یا میان وعدۀ مستقل مصرف نمی‌کنند. حالا که با خواص خاویار برای کودکان آشنا شدید، سعی کنید برای عادت دادن کودک به طعم خاویار، آن را همراه با انواع نان باگت یا تست، سیب زمینی یا حتی در سالادها به عنوان چاشنی استفاده کنید.

خاویار می‌تواند تکمیل کنندۀ سالاد کودک باشد. با آووکادو، تخم مرغ آب‌پز، پنیر و سیب زمینی آب‎پز، یک سالاد زیبا تهیه کنید و روی آن چند دانه خاویار قرار دهید تا علاوه بر برانگیختن اشتهای او، کودک را با طعم خاص خاویار آشنا کند. اگرچه به علت از بین رفتن بافت و طعم خاویار نمی‌توان آن را پخت، این خوراکی برای تزئین غذاهای گرمی مانند پاستا یا سوپ از قبل پخته شده نیز گزینه مناسبی است. بنابراین مطابق ذائقه و غذاهای مورد علاقۀ کودکان خود، می‌توانید خاویار را کم‌کم وارد رژیم غذایی آن‌ها کنید.

تا به اینجا درمورد خواص خاویار برای کودکان صحبت کردیم و از تاثیر این ماده غذایی بر رشد کودک نکاتی گفته شد؛ حال اگر به سلامت کودک خود اهمیت می‌دهید به شما پیشنهاد می‌کنیم که خاویار را در رژیم غذایی کودکان خود بگنجانید.

برای تهیه خاویار اصل و باکیفیت می‌توانید به بخش فروشگاه اینترنتی باهو خاویار مراجعه کنید و پس از مقایسه، محصول مورد نظر خود را خریداری کنید.

بازگشت به لیست اصلی