خاویار در دنیای بزرگ محصولات غذایی دریایی سراسر جهان، از ارزشمندترین و محبوب‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود. طعم لذیذ و بافت فوق‌العادۀ این مروارید سیاه، توجه بسیاری از بزرگ‌ترین سرآشپزهای دنیا را به خود جلب کرده است.

به طور کلی، تخم‌های بارورنشدۀ ماهیان خاویاری را خاویار می‌نامند که پس از نمک‌سود شدن، در بازار به فروش می‌رسند. گونه‌های مختلفی از ماهیان خاویاری وجود دارد که هر کدام، نوع منحصر به فردی از خاویار را تولید می‌کنند. سه گونۀ محبوب و گران‌قیمت بهترین انواع خاویارها، خاویار سوروگا، آسترا و بلوگا هستند.

بهترین انواع خاویار، شکلی کروی دارند. در حالی که رنگ این محصول می‌تواند از سیاه تا سبز خاکی و تیره متغیر باشد. طعم خاویار، باید لطیف باشد که این مزه به مزۀ شور و بوی تند گوشت ماهی‌ها، تنه نمی‌زند. در واقع خاویارهای درجۀ یک، در برخی مواقع می‌توانند طعمی شبیه به فندق داشته باشند که در دهان شما آزاد می‌شود.

این مادۀ دریایی به طور گسترده، شهرت همیشگی خود را در تجمل و لوکس بودن بی چون و چرا حفظ کرده است. ما در این مطلب قصد دارید تا به شما بگوییم که بهترین خاویار کدام است و چگونه می‌توان یک خاویار مرغوب را از نوع تقلبی آن تشخیص داد. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر و خرید انواع خاویار پلمپ شده باکیفیت، می‌توانید به فروشگاه آنلاین باهو خاویار مراجعه کنید.

بهترین نوع خاویار در جهان

از نظر بزرگ‌ترین سرآشپزان جهان و طرفداران غذاهای دریایی، بهترین نوع خاویار از نظر طعم و کیفیت، خاویار ماهی بلوگا است. تخم استخراج‌شده از ماهیان خاویاری بلوگا که در آب‌های دریای خزر رشد می‌کنند، به عنوان بهترین و لذیذترین نوع خاویار در سراسر جهان شناخته می‌شود. پس از بلوگا، از دیگر انواع خاویار درجه یک جهان نیز می‌توان به خاویار آسترا و کالوگا اشاره کرد.

با این حال، صید بی‌رویۀ ماهیان خاویاری و محدودیت‌های قانونی که به دلیل افزایش تقاضای خاویار اعمال شده‌اند، بسیاری از تولیدکنندگان را وارد عرصۀ پرورش ماهیان خاویاری کرده‌اند. بنابراین اگرچه در گذشته بیشتر خاویار مصرفی جهان از کشور ما صادر می‌شد، تولیدکنندگان سراسر جهان در تلاشند تا سیستم‌های تولید خودکفاتری را توسعه دهند.

خاویار با کیفیت

بهترین نوع خاویار در ایران

خاویار یا تخم بارور نشده ماهیان خاویاری ایرانی که به «تاس‌ماهیان» نیز شهرت دارند، از بهترین انواع خاویار جهان شمرده می‌شوند. امروزه این ماهی‌ها در استان‌های شمالی کشور، مخصوصاً گیلان و مازندران، پرورش داده شده و به علاوۀ مصرف داخلی، به خارج از ایران نیز صادر می‌شوند. برخی از مهم‌ترین و بهترین خاویارهای ایران، عبارتند از:

  • خاویار آسترا: تاس‌ماهی ایرانی؛
  • خاویار بلوگا: فیل‌ماهی؛
  • خاویار بری: ماهی سیبری؛
  • خاویار طلایی: ماهی چالباش؛
  • خاویار سوروگا: ماهی اوزون برون.

فیل‌ماهی، یکی از بزرگ‌ترین ماهیان خاویاری ایران است که قدمت بالایی داشته و در حوالی دریاچۀ خزر و سفیدرود استان گیلان زندگی می‌کند. تخم این ماهی، به خاویار بلوگا (از ارزشمندترین خاویارهای جهان) شهرت دارد. رنگ خاویار بلوگا ایرانی، از قهوه‌ای روشن تا سیاه، متغیر است. اندازۀ تخم‌های این خاویار نیز درشت‌تر از سایر خاویارها بوده و طعمی لذیذ دارد. این خاویار در کشور ما، در انواع مختلف زیر به فروش می‌رسد:

  • خاویار بلوگا سه صفر؛
  • خاویار بلوگا امپریال؛
  • خاویار بلوگا درجۀ یک؛
  • خاویار بلوگا درجه دو.

به گفتۀ طرفداران پر و پا قرص محصولات غذایی دریایی، بهترین خاویار ایران، خاویار رویال یا امپریال بلوگا است. برای خرید بهترین و با کیفیت‌ترین نوع این خاویار اصیل ایرانی، می‌توانید به فروشگاه آنلاین باهوخاویار مراجعه کنید.

گران‌ترین خاویار ایران و جهان

گران‌ترین خاویار و در واقع، گران‌قیمت‌ترین غذای جهان، خاویار الماس است که از ماهی بلوگا ایرانی به دست می‌آید. تنها یک کیلوگرم از این مادۀ غذایی بی‌نظیر، به قیمت 20 هزار پوند در کشورهای خارجی به فروش می‌رسد!

خاویار الماس که رنگی بسیار روشن و مرواریدی، بافتی لطیف و طعمی فوق‌العاده دارد، از ماهیانی به دست می‌آید که در قسمت‌های غیر آلوده و بکر دریای خزر زندگی می‌کنند. موقع خوردن خاویار الماس، باید آن را روی پوست دست خود گذاشته و مستقیم به سمت دهانتان ببرید تا طعم لذیذ آن آزاد شود.

بهترین خاویار ایرانی

تولیدکننده بهترین خاویار در جهان

بهترین و مرغوب‌ترین نوع خاویار، در کشورهای اطراف دریای خزر که محل زندگی انواع ماهیان خاویاری بلوگا، آسترا و سوروگا است، به دست می‌آید. برای قرن‌ها، کشورهای ایران و روسیه بر بازار تجارت و عرضۀ خاویار تسلط داشته و باکیفیت‌ترین خاویار جهان را تولید می‌کردند.

در سال‌‌های اخیر، کشور چین نیز به عنوان یکی دیگر از بزرگ‌ترین صادرکننده‌های خاویار شناخته می‌شود. به طوری که منبع اصلی حدود 45 درصد از تمامی خاویارهای صادر شده به ایالات متحدۀ آمریکا در سال 2017، از چین وارد شده است.

راه‌های شناسایی خاویار مرغوب

در دنیای مدرن امروز که مرز بین بد، خوب و عالی غالباً توسط متخصصان بازاریابی مشخص می‌شود، خاویار یکی از معدود استثنائاتی است که دانستن نکاتی در رابطه با بهترین نوع آن، شما را به سمت خریدی فوق‌العاده و درجۀ یک هدایت خواهد کرد.

هنگامی که به دنبال گزینه‌ای عالی برای خرید خاویار باکیفیت هستید، عواملی وجود دارد که بهترین انواع آن را متمایز می‌کنند. خاویارهای مرغوب، نمک‌سود شده و به روش مالاسول (Malosool) تهیه می‌شوند. همچنین در نظر داشته باشید که خاویار هرگز نباید بوی تند ماهی داشته باشد. در عوض، بهترین نوع خاویار دارای رایحۀ ظریفی از عطر اقیانوس خواهد بود.

تخم‌های خاویارهای مرغوب، کره‌ای شکل بوده و ظاهری براق دارند. آن‌ها باید در دهان نرم شده و طعمی کره‌ای و آجیلی آزاد کنند. هر چه اندازۀ تخم‌های خاویار بزرگ‌تر باشد، طعم بهتری خواهد داشت. اگر تخم‌ها از حد انتظار شما کوچک‌تر باشند، احتمالاً ماهی خاویاری به اندازۀ کافی بالغ نشده‌اند.

فراموش نکنید که خاویارها، هرگز با رنگ‌های مصنوعی رنگ نمی‌شوند. رنگ تخم‌های خاویاری نیز بسته به سن ماهی‌ها و نوع آن‌ها، متغیر خواهد بود. به علاوه، کیفیت انواع خاویارهای درجۀ یک همانند سایر محصولات غذایی، پس از مدت زمانی مشخص کاهش پیدا می‌کند. بنابراین حین خرید این محصول، در نظر بگیرید که بهتر است تمامی آن را حدأکثر تا یک هفته پس از باز کردن بسته‌بندی، مصرف کنید.

سخن پایانی

همه چیز در خرید بهترین کیفیت این مادۀ غذایی لوکس و لذیذ خلاصه نمی‌شود. بلکه حفظ طعم و کیفیت آن، به نحوۀ نگهداری خاویار نیز بستگی خواهد داشت. از این رو اهمیت زیادی دارد که به مدت زمان استاندارد ماندگاری و نگهداری انواع خاویار توجه داشته باشید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، می‌توانید از دیگر مقالات ما دیدن کنید.

فروشگاه اینترنتی باهوخاویار به عنوان اولین تولیدکننده و مرکز فروش خاویار اصل، از بهترین توزیع‌کننده‌های محصولات غذایی دریایی سراسر کشور به شمار رفته و سعی دارد تا با ارائۀ خدماتی از جمله امکان پرداخت در محل، مشاورۀ رایگان خرید و ارسال محصول به سراسر نقاط کشور، لذت خریدی مطمئن و دلچسب را برای شما به ارمغان آورد.