خاویار تخم ماهی‌های غول پیکر استورژن است. این ماهی‌ها اغلب در آب‌های دریای خزر زندگی می‌کنند. با این حال سایر آب‌های جهان نیز زیستگاه گونه‌های مختلف این نوع ماهی‌ها است. هر چند،‌ امروزه به دلیل شکار بی‌رویه، ماهی‌های خاویاری بسیار کمیاب شده‌اند و صید آن‌ها در سراسر جهان ممنوع است. با این حال، در بسیاری از کشورها از جمله ایران، ماهیان خاویاری در مزارع پرورش می‌یابند و خاویار آن‌ها برداشت می‌شود.
تنوع آب و هوا و نوع گونه‌ها در جهان باعث تفاوت خاویار ایرانی و خارجی می‌شود. در این مطلب به این تفاوت‌ها بیشتر می‌پردازیم

انواع خاویار ایرانی و خارجی

خاویار انواع مختلفی دارد و در سراسر جهان از نظر رنگ، اندازه، طعم و بافت تنوع بسیار زیادی دارند. اما بهترین و گران‌ترین آن‌ها خاویارهای بلوگا، آسترا و سوروگای ایرانی است که نسبت به سایر گونه‌ها منحصر به فرد هستند.

ایران یکی از بهترین و مهم‌ترین زیستگاه‌های ماهیان خاویاری است. خاویارهایی که از ماهیان دریای خزر به‌دست می‌آیند در سراسر جهان، به طعم فوق‌العاده و عطر دلپذیر شناخته شده‌اند. شرایط مساعد زندگی در مناطق جنوبی دریای خزر از جمله دمای مناسب، عمق و بستر مناسب و فراوانی غذای مناسب برای ماهیان خاویاری بر کیفیت خاویارهای ایرانی تاثیر به‌سزایی دارد. تفاوت خاویار ایرانی و خارجی در طعم و خاصیت نیز به همین دلایل است.

بیش از ۲۷ گونه ماهی خاویاری در کشورهای مختلف جهان به منظور تولید و عرضه به بازار، پرورش می‌یابند. کشورهای زیادی در تولید انواع خاویار فعال هستند و خاویارهایی با قیمت‌های مناسب تولید می‌کنند. انواع خاویار آمریکایی، خاویار پارو ماهی، هکل بک (Hackleback)، خاویار ماهی باله کمانی از رایج‌ترین خاویارهای تولید‌شده در کشورهای خارجی است که قیمت‌های متفاوتی نیز دارند.

تفاوت خاویار ایرانی و خارجی

نحوه تشخیص خاویار ایرانی و خارجی

در حال حاضر، تولید جهانی خاویار از نوع پرورشی به حدی افزایش یافته است که علاوه بر جبران کاهش منابع طبیعی ماهیان خاویاری، سهم خود را در بازار جهانی نیز افزایش داده است. خاویار انواع مختلفی داشته که هر کدام رنگ، طعم، بافت، عطر و حتی اندازه‌های متفاوتی دارند، به همین دلیل مقایسه خاویار ایرانی و خارجی برای اکثر افراد کار ساده‌ای نیست.

یکی از بهترین راه‌های تشخیص خاویار ایرانی و خارجی اعتماد به برند است. اغلب برندهای معتبر ایرانی خاویارهای پرورشی ایرانی را بسته‌بندی می‌کنند. با این حال، اگر خاویار غیر ایرانی باشد روی بسته‌بندی نام کشور تولیدکننده، قید می‌شود.

هر چند شاید تشخیص خاویار ایرانی و خارجی کمی سخت باشد، اما خاویارهای ایرانی جزء مرغوب‌‌ترین‌ها هستند. دانه‌های خاویار ایرانی مشخص و جدا جدا هستند و عطر و طعم تند و خاصی دارند.

خاویار ایرانی یک محصول ارزشمند در دنیای این ماهیان است. قیمت خاویار ایرانی یا هر نوع خاویار دیگری به کمیاب‌بودن آن و میزان هزینه تولید، بستگی دارد.
هنگام خرید به برچسب CITES روی قوطی خاویار دقت کنید. در این برچسب، نوع گونه، کد منبع خاویار (پرورشی یا وحشی)، کد کشور، سال برداشت و همچنین سایر اطلاعات، صحت اصل و ایرانی‌بودن خاویار را تضمین می‌کند. اگر برچسب دارای کد کشور IR باشد، منشاء آن واقعاً ایران است.

مقایسه خاویار ایرانی و خارجی

با وجود ۲۷ گونه ماهیان خاویاری کشف‌شده در سراسر جهان، منشاء و مکان‌های آن در تفکیک انواع خاویار بسیار مهم است؛ اما هیچ چیز کاملاً با خاویارهای افسانه‌ای ایرانی دریای خزر مطابقت ندارد.

قیمت و تفاوت خاویار ایرانی و خارجی بر اساس رنگ، طعم، بافت و سن ماهی تعیین می‌شود. خاویارهای ماهی‌های مسن‌تر با رنگ‌های روشن، نرم و اندازه نخودی مانند بلوگای ایرانی گران‌تر هستند. خاویار ماهی‌های جوان‌تر با رنگ تیره‌تر و طعم کمتر، قیمت پایین‌تری دارند و برای تازه‌کارها مناسب‌تر هستند.

در کنار خاویارهای ایرانی انواع خاویارهای خارجی با قیمت پایین‌تر نیز در بازار ایران وجود دارد که قدرت خرید افراد را بالا می‌برند. با این حال، تمام برندهای خارجی موجود در بازار نیز از کیفیت بالایی برخوردار نیستند و باید بدان توجه کرد.

قیمت خاویار از حدود ۱۶۵۶ یورو به ازای هر کیلوگرم خاویار بری سلکشن تا ۴۳۰۰ یورو در هر کیلوگرم برای خاویار بلوگا سلکشن متغیر است. خاویار الماس گران‌ترین خاویار جهان بوده که منشاء آن خاویار سفید ایرانی از ماهی آلبینو بلوگا است. قیمت آن بسته به ابریشمی‌بودن بافت و رنگ می‌تواند به ۳۷.۰۰۰ یورو در هر کیلوگرم برسد. خاویار بلوگا، بسته به اینکه در ایران، بلغارستان یا چین تولید شود، قیمت متفاوتی دارد.

خرید خاویار اصل ایرانی از باهو خاویار

خاویار یک محصول بسیار حساس و گران‌قیمت است. به همین دلیل برای خرید آن فقط باید به برندهای معتبر و نمایندگی‌های آن‌ها اعتماد کنید. نحوه استخراج خاویار، کیفیت بسته‌بندی، کیفیت دانه‌ها، نوع ماهی و نحوه نگهداری و شیوه ارسال بسیار مهم است و بر طعم و خاصیت آن تاثیر زیادی می‌گذارد و همین مشخصات نیز تفاوت خاویار ایرانی و خارجی را تعیین می‌کنند.

باهو خاویار سال‌هاست که به عنوان یک مجموعه شناخته‌شده در حوزه تولید و فروش انواع مختلف خاویار در ایران و سراسر جهان فعالیت می‌کند. عرضه خاویار در فروشگاه‌های حضوری و اینترنتی باهوخاویار در سراسر کشور دسترسی شما را به بهترین محصولات راحت‌تر می‌کند. مزیت خرید از مجموعه ما این است که همیشه از اصل‌بودن محصول خود مطمئن هستید و علاوه بر آن خاویار را با کیفیت بالا و قیمت مناسب خریداری می‌کنید.