ناباروری در زنان و مردان، دلایل مختلفی دارد و گفته می‌شود که تقریبا از هر 7 زوج، 1 زوج نابارور هستند. ناباروری در مردان می‌تواند به‌دلیل تولید اسپرم کم، عملکرد غیرطبیعی اسپرم، انسداد لوله‌های اسپرم‌ساز و ده‌ها دلیل دیگر باشد. زنان نیز به دلایلی همچون فیبروم، سپتوم، بیماری‌های التهابی و غیره، ممکن است ناباور شوند.

امروزه این مشکلات را تا حد زیادی می‌توان حل کرد و یکی از راه‌های درمان یا جلوگیری از آن‌ها تغییر سبک زندگی و تغذیه سالم است. خاویار، یکی از مغذی‌ترین غذاهایی است که به بسیاری از افراد برای درمان نازایی توصیه می‌شود. تاثیر خاویار بر نازایی، در کنار سایر روش‌های پزشکی، اثبات شده است. در این مطلب، بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

آیا مصرف خاویار در درمان نازایی تاثیر دارد؟

خاویار، به‌عنوان یک غذای دریایی لاکچری و پرخاصیت شناخته می‌شود. دانه‌های خاویار، حاوی پروتئین، انواع ویتامین‌های ضروری، آهن، کلسیم، سلنیوم، سدیم، چربی امگا و سایر مواد مغذی هستند. تمام این مواد مغذی‌، در بهبود عملکرد بدن تاثیر مثبتی دارند؛ ازاین‌رو تاثیر خاویار بر نازایی با توجه به خواص آن توجیه‌پذیر است.

استرس زندگی امروزی، کاهش کیفیت غذاها و انواع عوامل مخرب دیگر، بر باوری تاثیر منفی می‌گذارند. با مصرف منظم خاویار، تاحد زیادی می‌توان با غلبه بر این مشکلات، سیستم بدنی را برای باروری آماده کرد. خاویار، به واسطه اینکه یک منبع خوب از پروتئین‌های حیوانی ارزشمند است، با کاهش خطر ناباروری مرتبط است؛ بنابراین می‌توان گفت که غنی‌بودن از پروتئین، از جمله خواص خاویار برای باردارشدن به‌شمار می‌رود.

خاویار و در درمان ناباروری

خواص مصرف خاویار برای نازایی چیست؟

در کنار تمام خواص خاویار برای پوست و مو، مغز، ایمنی بدن و غیره، تاثیر خاویار در درمان ناباروری یکی از مهمترین اثرات این خوراکی مغذی بر بدن است. خاویار، با داشتن چربی امگا 3 فراوان، بر کیفیت اسپرم تولیدی تاثیر مثبت می‌گذارد و بدین ترتیب، شانس باروری را در مردان افزایش می‌دهد.

در غیاب مواد غذایی مانند خاویار که حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان، انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی کمیاب و چربی‌های مفید هستند، کشور می‌تواند دچار افزایش درصد ناباروری و نقایص مادرزادی شود. آهن، روی، چربی‌های امگا، ویتامین A و ویتامین D موجود در خاویار، به‌حدی زیاد است که می‌تواند تاثیر خاویار بر نازایی را چند برابر کند و نقش مهمی در سلامت باروری مردان و زنان و همچنین سلامت جنین داخل رحم، داشته باشد.

یکی از خواص خاویار برای باردارشدن، این است که میل جنسی را به‌شدت تقویت می‌کند؛ در واقع خاویار از گذشته به‌عنوان یک ماده غذایی مقوی و به‌خاطر انرژی جنسی فوق‌العاده‌اش، شناخته شده است. این ماده مقوی، حاوی مقدار زیادی پروتئین بدون چربی و قابل‌هضم است که انرژی موردنیاز را برای فعالیت جنسی تامین می‌کند؛ همچنین خاویار جریان خون را در بدن بهبود می‌دهد و تولید هورمون‌های جنسی مانند تستسترون را نیز تحریک می‌کند.

انواع خاویار، حاوی ویتامین‌های B5 و B6 هستند که با متعادل‌کردن سطح هورمون‌ها، میل جنسی را تقویت می‌کنند. تمام این عوامل در کنار یکدیگر، درصد ناباروی را کاهش می‌دهند و تاثیر خاویار بر نازایی را بیشتر می‌کنند.

آیا مصرف خاویار در فرآیند تخمک‌گذاری تاثیری دارد؟

خواص خاویار برای زنان بسیار زیاد است و مصرف این ماده غذایی، در باردارشدن و به‌دنیا آوردن یک نوزاد سالم، به بانوان کمک می‌کند. بیشتر متخصصان تغذیه، برای بارداری، بر رژیم‌های غذایی با پروتئین و چربی‌های مفید بالا تاکید دارند که خاویار از این لحاظ کاملا غنی است. بارداری موفق، تا حدی به داشتن تخمک سالم بستگی دارد؛ به‌طور کلی، هر کاری که برای بهبود سلامت کلی بدن خود انجام می‌دهید، سلامت تخمک را نیز بهبود می‌دهد. هرچند که تحقیقات تکمیلی بیشتری در زمینه خواص خاویار برای بارداری نیاز است؛ اما بااین‌حال، با مصرف منظم این غذای لذیذ، تاثیر خاویار در تخمک‌گذاری دیده شده است.

چربی‌های امگای موجود در خاویار، در تنظیم هورمون‌های زنانه و چرخه طبیعی تخمک‌گذاری و همچنین بهبود محیط رحم موثر هستند. وجود انواع ویتامین‌های گروه B و مواد ضدالتهابی که در تنظیم سیکل تخمک‌گذاری تاثیر می‌گذارند، مهمترین تاثیر خاویار بر نازایی است؛ بنابراین مصرف این ماده غذایی لوکس و خوشمزه در زمان آمادگی برای باروری، احتمال موفقیت در بارداری را افزایش و خطر زایمان زودرس و سقط جنین را نیز کاهش می‌دهد.

خواص خاویار برای درمان نازایی

آیا مصرف خاویار در تقویت اسپرم تاثیر دارد؟

این محصول، یک غذای مقوی و سرشار از مواد مغذی است که نسبت بالای اسیدهای چرب امگا 3 به امگا 6 در آن‌ها، باعث تقویت باروری در مردان و زنان می‌شود.

آنتی اکسیدان‌های موجود در خاویار ممکن است باروری را در مردان و زنان بهبود دهد؛ در واقع آنتی‌اکسیدان‌ها رادیکال ‌های آزاد موجود در بدن را که می‌توانند به اسپرم و سلول‌های تخمک آسیب برساند، غیرفعال می‌کنند. خاویار غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند سلنیوم است که میزان سموم را در بدن کم می‌کند و کیفیت اسپرم را بهبود می‌بخشد. از آنجایی که استرس، یکی از عوامل مهم ناباروری است، خواص مصرف خاویار برای درمان نازایی و افزایش کیفیت اسپرم، حتی به‌دلیل کاهش استرس و تنش‌ها نیز می‌تواند باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد که وجود امگا 3، مهمترین خواص خاویار برای نازایی است. اسپرم‌های باکیفیت، حاوی مقادیر بالایی از DHA‌ یا امگا 3 هستند. خوردن خاویار حاوی امگا 3، می‌تواند شکل، ساختار و سیالیت اسپرم را بهبود بخشد تا راحت‌تر به تخمک بچسبد و بدین ترتیب، با ناباروری در مردان مبارزه کند.


برای کسب اطلاع بیشتر در این زمینه، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را مطالعه کنید: خواص خاویار برای مردان


برای درمان نازایی خاویار را چگونه باید مصرف کرد؟

خاویار، یک گزینه سالم غذایی محسوب می‌شود؛ زیرا حاوی عناصر حیاتی مختلفی مانند مواد معدنی و ویتامین‌ها است. این خوراکی لذیذ، سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است و طعم بسیار خوبی هم دارد. برای کاهش خطر ناباوری و دیدن اثرات مثبت خواص خاویار برای درمان نازایی، توصیه می‌شود حداقل سه ماه قبل از اقدام برای بارداری، مقادیر مناسبی از خاویار در رژیم غذایی افراد قرار داده شود. هر چند خاویار خواص زیادی دارد، اما مصرف آن نباید بیش از 30 تا 50 گرم در روز باشد. برخی از انواع خاویار، نمک زیادی دارند که با مصرف بیش از مقدار توصیه‌شده، سدیم اضافی خاویار می‌تواند باعث افزایش فشار خون و خطر ابتلا به سکته مغزی یا قلبی شود.

خاویار اصل و مرغوب ایرانی را از کجا بخریم؟

با وجود اینکه فروشگاه‌های زیادی انواع خاویار را عرضه می‌کنند، اما برای اطمینان از اصالت و مرغوبیت خاویار باید آن را از برند‌های معتبر خریداری کنید. شرکت باهوخاویار، با پشتوانه چندین سال تجربه در تولید و عرضه خاویار منحصربه‌فرد و باکیفیت، یکی از برترین برند‌های خاویار در ایران و جهان به‌شمار می‌رود. با خرید از باهوخاویار و مصرف منظم خاویار اصل، از تاثیر خاویار بر نازایی بهره ببرید و کیفیت زندگی خود را با خوردن یک غذای سالم، افزایش دهید.