مطمئناً دوران بارداری و شیردهی، بر سبک زندگی و حتی غذا خوردن زنان تاثیر می‌گذارد. در این دوران، برخی از غذاها مانند انواع فست فود، کافئین زیاد و ماهی تن ممنوع و خوردن برخی دیگر نیز بسیار توصیه می‌شود. مصرف غذاهای دریایی در این دوران بسیار مهم است؛ اما آیا غذای لوکسی مانند خاویار نیز باید از لیست خوراکی‌های مجاز حذف شود؟ به‌عبارتی آیا زنان باردار مجاز به خرید خاویار و مصرف آن هستند؟ پاسخ مثبت است؛ اما زنان باردار برای خوردن خاویار یک‌سری نکات را باید در نظر داشته باشند. در ادامه این مطلب، در مورد خواص خاویار در یک دوره مهم برای بانوان یعنی دوره بارداری و محدودیت‌های مصرف آن صحبت می‌کنیم.

آیا مصرف خاویار در دوران بارداری ضرر دارد؟

تاثیر مصرف خاویار در دوران بارداری، به‌دلیل غنی‌بودن خاویار از مواد مغذی و ویتامین‌ها، ثابت شده است. با این حال، مصرف بیش‌ازحد آن می‌تواند در برخی از زنان منجر به انواع واکنش‌های آلرژیک شود؛ بنابراین، برای اینکه خاویار، به‌عنوان یک عامل تغذیه‌ای مفید برای بدن ظاهر شود، لازم است که در استفاده از آن احتیاط کنید. اگر هیچ‌گونه منع مصرفی از سوی پزشک خود ندارید، می‌توانید بدون ترس، انواع خاویار مرغوب را در مقادیر معقول مصرف کنید.

خاویار، یک غذای بسیار مقوی برای افراد مختلف در تمام سنین و دوران‌ها است. زنان در دوران بارداری و شیردهی، می‌توانند به مقدار لازم خاویار را به وعده‌های غذایی خود اضافه کنند. تا زمانی که به‌دنبال بهترین نوع خاویار پاستوریزه باشید، می‌توانید از خواص خاویار در بارداری لذت ببرید. خاویار خام ممکن است، حاوی میکروب‌هایی مانند لیستریا باشد که می‌توانند از جفت عبور کنند و به جنین آسیب بزنند. زنان بارداری که در معرض لیستریا قرار گرفته باشند، علائمی مانند تب، لرز یا سردرد را تجربه می‌کنند. با وجود این ریسک، تنها راه‌حل مساله، استفاده از خاویار پاستوریزه است. خاویار پاستوریزه، در فرآیند گرمایش، استریل می‌شود و لیستریا و سایر میکروب‌های آن از بین می‌روند؛ در این صورت در دوران بارداری می‌توان با خیالی آسوده، خاویار پاستوریزه مصرف کرد.

شاید خاویارهای وحشی بسیار مقوی‌تر به‌نظر برسند و تصور شود که این نوع خاویار، در دوران حساس بارداری و شیردهی، برای مادر و جنین بیشتر مفید است؛ اما واقعیت این است که خاویار وحشی یا دریایی، حاوی مقادیری جیوه است. این یک واقعیت است که جیوه یا به‌عبارت دقیق‌تر متیل جیوه، یک آلاینده اصلی در دریاها و غذاهای دریایی است. اثر نامطلوب مصرف بیش از حد جیوه موجود در غذاهای دریایی، می‌تواند به شکل ازدست‌دادن حافظه، لرزش، بی‌خوابی، سردرد، اثرات عصبی عضلانی، اختلال عملکرد شناختی و حرکتی خود را نشان دهد.


برای آشنایی با فواید خاویار برای درمان نازایی این مقاله را بخوانید: خواص خاویار در درمان نازایی


فواید مصرف خاویار در دوران بارداری

انواع ماهیان خاویاری که در دریای خزر زندگی می‌کنند به علت شرایط محیط زندگی و رشدشان در خاویار این ماهیان مقداری جیوه وجود دارد؛ اما میزان جیوه موجود در خاویار وحشی، آنقدر زیاد نیست که نگران‌کننده باشد و تنها زمانی می‌تواند اثرات نامطلوب داشته باشد که روزانه یک کیلوگرم خاویار مصرف کنید! با توجه به این موضوع، در حالت عادی جای نگرانی وجود ندارد؛ اما برای زنان باردار این قضیه کمی متفاوت است. مصرف هر میزان خاویار حاوی جیوه و حتی سایر غذاهای دریایی، برای زنان باردار یا زنانی که قصد دارند به زودی باردار شوند، به‌شدت خطرناک است.

از آنجایی که خاویار پرورشی در مزارع استاندارد پرورش ماهی خاویاری تولید می‌شود و فاقد جیوه است، به زنان در این دوران توصیه می‌شود که فقط از خاویارهای پرورشی استفاده کنند؛ در این صورت هیچ‌گونه نگرانی بابت وجود جیوه در خاویار نخواهند داشت و می‌توانند از فواید خاویار در بارداری استفاده کنند.

مصرف خاویار در هر ماه از دوران بارداری چه تاثیری دارد؟

غذاهای دریایی مانند خاویار، به‌دلیل وجود ترکیبات معدنی و سایر مواد مهم، برای دوران بارداری بسیار مفید هستند. تاثیر مصرف خاویار در دوران شیردهی و بارداری را می‌توان در اجزا و ترکیبات سازنده آن یافت. یکی از خواص خاویار برای کودکان ویتامین A، اسید فولیک و بسیاری از عناصر دیگر موجود در این محصول است که به رشد مغزی کودک کمک می‌کنند؛ همچنین با تحریک عملکرد صحیح سیستم قلبی و عروقی بدن، مانع از لخته‌شدن خون می‌شوند.

ویتامین‌های گروه B، فرآیندهای متابولیک در بدن را هدایت و فعالیت بسیاری از اندام‌ها و سیستم‌ها را تحریک می‌کنند. ویتامین‌های این گروه، برای رشد طبیعی فعالیت مغز، فرآیندهای متابولیک و حذف مواد سمی ضروری هستند. ویتامین B12 نیز از جمله ویتامین‌های موجود در خاویار است که در بهبود سیستم عصبی نقش دارد و در درمان کم‌خونی مفید است.

ویتامین E خاویار، سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند و اثر آنتی اکسیدانی نیز دارد. ویتامین D نیز سیستم غدد درون‌ریز را تثبیت می‌کند و جذب کلسیم را بهبود می‌بخشد. در دوران بارداری، مقدار زیادی از این ماده معدنی از بدن زن صرف رشد سیستم اسکلتی جنین می‌شود. وجود این ویتامین، از جمله خواص خاویار برای زنان باردار است و بدن آن‌ها را برای حفظ سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها و ناخن‌ها مقاوم می‌کند.

اسیدهای چرب امگا-3 و امگا-6 موجود در خاویار، به مغز کمک می‌کنند تا بهتر کار کند و موجب تقویت حافظه و سیستم ایمنی بدن نیز می‌شود.

خاویار سیاه می‌تواند کمبود آهن بدن را جبران کند. اکثر زنان، در نیمه دوم بارداری با مشکل کمبود آهن مواجه هستند. اسید فولیک هم در مرحله قبل از بارداری و هم در طول دوره بارداری، برای یک زن ضروری است. اسید فولیک موجود در خاویار، به رشد مناسب اندام‌های خون‌ساز و سیستم عصبی جنین کمک می‌کند و سطح هموگلوبین را افزایش می‌دهد.

فسفر خاویار، اثر آرام بخش دارد و خوابیدن را آسان می کند؛ بدین ترتیب به مبارزه با بی‌خوابی در خانم‌های باردار کمک می‌کند که این موضوع، یکی از مهم‌ترین خواص خاویار برای زنان در دوران بارداری به‌شمار می‌رود. منیزیم نیز از بروز گرفتگی عضلات ساق پا در دوران بارداری جلوگیری می‌کند. منگنز موجود در خاویار، غریزه مادری را بیدار می‌کند و موجب آماده‌شدن بدن زن برای شیردهی بعد از زایمان می‌شود.

وجود درصد بالایی از سدیم، پتاسیم، کلسیم و انواع ویتامین‌ها در رژیم غذایی مادر، احتمال پسرشدن نوزاد را افزایش می‌دهند. خاویار نیز سرشار از این مواد معدنی است؛ ازاین‌رو گفته می‌شود که مصرف خاویار در ماه‌های ابتدایی بارداری، احتمال پسرشدن نوزاد را بالا می‌برد.

با توجه به نکات گفته‌شده، می‌توان به این نتیجه رسید که در خاویار سیاه، بسیاری از پروتئین‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری برای یک زن باردار وجود دارد. در صورت عدم‌منع‌مصرف و رعایت میزان مصرف خاویار در بارداری (میزان مجاز)، گنجاندن آن در رژیم غذایی بسیار مفید است و مادر و جنین را از خواص خاویار در بارداری بهره‌مند می‌کند.


پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را در رابطه با خواص این خوراکی برای مردان، مطالعه کنید: خواص خاویار برای مردان


مصرف خاویار در دوران بارداری

میزان مجاز مصرف خاویار در دوران بارداری چه مقدار است؟

اگر در دوران بارداری یا شیردهی، خاویار مصرف کنید، احتمال اینکه بیمار شوید بسیار کم است؛ مگر حساسیت خاصی داشته باشید. با وجود خواص خاویار در بارداری، این غذا نیز مانند سایر مواد خوراکی، در معرض خطر فساد است؛ بنابراین باید آن را در یخچال و دمای مناسب نگهداری کنید، زیرا دمای پایین، رشد باکتری‌ها را کند می‌کند و مانع از فساد خاویار و ایجاد مسمومیت می‌شود.

نحوه سرو خاویار، معمولا با کراکر، بلینی یا نان تست است. این غذای دریایی سرشار از مواد مغذی، اگر در حد اعتدال مصرف شود، می‌تواند منبع بسیار خوبی برای مادر و کودک باشد و هر دو را از خواص خاویار در بارداری بهره‌مند کند. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که در دوران شیردهی، باید مصرف خود را به کمتر از 30 گرم در روز محدود کنید و اگر نوزادتان واکنش‌های نامطلوبی مانند استفراغ یا مشکلات شکمی داشت، مصرف خاویار را در بارداری، قطع یا کمتر کنید.

هر چند اطلاعات عمومی زیادی در مورد خواص خاویار در بارداری و میزان مصرف آن وجود دارد، اما هیچ‌گاه نمی‌تواند جایگزین توصیه‌های پزشکی یا مشاوره تغذیه خودتان باشد. پزشک، با توجه به وضعیت عمومی بدن‌ شما و نوزاد، در مورد میزان، نحوه مصرف خاویار و حتی عدم‌مصرف آن، بهترین پیشنهاد را می‌دهد؛ بنابراین اگر در دوران بارداری، نگرانی یا سوالی در مورد میزان مصرف خاویار در بارداری (میزان مجاز) داشتید، بهتر است با یک متخصص تماس بگیرید.

مصرف خاویار پس از زایمان چه تاثیری دارد؟

خاویار یک غذای فوق‌العاده مقوی برای زنان باردار و کودکان است و اثرات آن تا پس از بارداری نیز دیده می‌شود. محتوای بالای ید خاویار، به رشد مناسب غده تیروئید در کودک و بیشتر مادران کمک می‌کند؛ علاوه بر این، ید موجود در بدن، بر هورمون‌هایی تأثیر می‌گذارد که پس از زایمان کاملاً ناپایدار هستند. این هورمون‌ها نیز تا حدی مسئول کیفیت شیر مادر هستند و مطمئناً اهمیت بالایی در دوران شیردهی دارند؛ بنابراین تاثیر مصرف خاویار در دوران شیردهی نیز مانند دوران بارداری ثابت شده است. با توجه به این موضوع، با خیالی آسوده از خاویار، این دانه‌های خوشمزه و خوش‌طعم لذت ببرید و فواید آن را در بدن خود و کودک دلبندتان ببینید.


بیشتر بخوانید : خواص خاویار برای پوست و مو


مصرف خاویار در دوران شیردهی چه تاثیری دارد؟

تغذیه زنان در دوران شیردهی، بسیار حساس است و باید برخی محدودیت‌ها را رعایت کنند. مواد غذایی که مادر مصرف می‌کند، مستقیما وارد شیر می‌شود و باعث تقویت یا حساسیت در نوزاد می‌شود.

اگر شما یک مادر شیرده هستید، خاویار برای شما مفید خواهد بود و می‌توانید از خواص خاویار در بارداری و شیردهی بهره ببرید. ارزش غذایی بالای خاویار، باعث افزایش شیردهی و بهبود کیفیت شیر مادر می‌شود و تمام مواد مغذی آن، از طریق شیر، به بدن کودک نیز منتقل می‌شود و شما کودکی شاداب، باهوش و با رشد مناسب خواهید داشت؛ بنابراین توصیه می‌شود که روزانه وعده‌های کوچکی از خاویار را بخورید تا حداکثر سود ممکن را از مصرف این دانه‌های مغذی ببرید.

طعم خاویار که کمی شور است، بر طعم شیر مادر تأثیر می‌گذارد که کودک معمولا آن را دوست ندارد و ممکن است کودک به دلیل طعم غیرمعمول، از خوردن شیر خودداری کند؛ بنابراین مقدار کمی خاویار در هر وعده میل کنید تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

خواص خاویار در شیردهی


پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را نیز مطالعه کنید: خواص ماسک خاویار


زنان باردار برای مصرف خاویار چه نکاتی را باید رعایت کنند؟

تا زمانی که خاویار پلمپ شده پاستوریزه را در یخچال نگهداری کنید، می‌توانید از فواید خاویار در دوران بارداری لذت ببرید. غذاهای غیرپاستوریزه، از جمله خاویار، در دوران بارداری، به‌دلیل وجود باکتری خطرناکی به نام لیستریا، به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود.

مانند تمام غذاهای مقوی که می‌توانند باعث آلرژی در کودک شوند، مصرف خاویار توسط مادر نیز می‌تواند اثرات بدی روی کودک داشته باشد؛ بنابراین لازم است واکنش کودک نسبت به این محصول در رژیم غذایی بررسی و در مورد امکان مصرف بیشتر خاویار، با کمک پزشک، تصمیم‌گیری شود.

هر چند انواع رایج خاویار پرورشی، جیوه ندارند و خوردن آن‌ها در دوران بارداری بی‌خطر است؛ اما زنان باردار همچنان باید در این دوره محتاط باشند و از خوردن بیش‌ازحد خاویار خودداری کنند.

مصرف زیاد خاویار، به‌دلیل نمک بالای آن، ممکن است به دلایل پزشکی در دوران بارداری محدود شود. مصرف نمک بالا، مساوی با افزایش فشار خون، وجود پروتئین در ادرار، اختلال در عملکرد کلیه و ایجاد اکلامپسی (در سه ماهه سوم) است.

اگر زنی قبلاً به خاویار یا سایر غذاهای دریایی حساسیت داشته است، بهتر است از مصرف خاویار در دوران بارداری و شیردهی خودداری کند؛ اما در غیر این‌صورت، می‌تواند از خواص خاویار در بارداری لذت ببرد.

مصرف خاویار بلوگای کاملا پاستوریزه، توسط افراد خاصی از جمله زنان باردار یا شیرده کاملا بی‌خطر است؛ اما همان‌طور که گفته شد، برای بهره‌بردن از خواص خاویار در بارداری، باید محصولی مطمئن و سالم مصرف کنید. با توجه به این موضوع، توصیه می‌شود که خاویار اصل و مورداطمینان خود را از نمایندگی‌های باهوخاویار یا فروشگاه آنلاین باهوخاویار خریداری کنید. ما در این مجموعه بزرگ، با سال‌ها تجربه درخشان، تمام نیازهای مصرف‌کنندگان را می‌شناسیم و همواره بهترین محصول را به آنان ارائه می‌دهیم.جهت ثبت سفارش تنها کافیست تا به بخش محصولات مراجعه کنید و انواع خاویارها را بایکدیگر مقایسه و در نهایت سفارش خود را ثبت کنید. همچنین شما می‌توانید با شماره‌های درج شده در سایت تماس بگیرید تا کارشناسان فروش ما، در فرآیند خرید شما را راهنمایی کنند و در نهایت این امکان برای شما مشتریان عزیز وجود دارد که سفارش خود را از طریق تماس تلفنی ثبت کنید و در کوتاه‌ترین زمان ممکن محصول مورد نظر را درب منزل تحویل بگیرید.

یک دیدگاه بر روی ”خواص خاویار در دوران بارداری و شیردهی چیست؟

Comments are closed.